Wegwijzer Mantelzorg

Welkom bij de Wegwijzer Mantelzorg Súdwest-Fryslân 
Handen uitstrekken_85169161.jpg

De Wegwijzer Mantelzorg Súdwest-Fryslân biedt antwoorden op vragen die kunnen spelen bij mantelzorgers. Hij wijst u de weg naar organisaties of informatiebronnen die u verder op weg kunnen helpen. Daarnaast geeft de Wegwijzer een beeld van wat er allemaal is op het gebied van Mantelzorgondersteuning. 


Inhoudsopgave Wegwijzer Mantelzorg

1. Waar kan ik terecht voor zorg en ondersteuning voor degene voor wie ik zorg?
2. Waar kan ik terecht met vragen over de ziekte of beperking? 
3. Wie kan de zorg tijdelijk of langdurig overnemen?
4. Welke aanpassingen en hulpmiddelen kan ik thuis krijgen?
5. Welke vervoermiddelen zijn er? 
6. Wie kan mij ondersteunen in mijn situatie als mantelzorger?
7. Waar kun je als jonge mantelzorger terecht? 
8. Welke financiële, wettelijke en juridische ondersteuning is er? 
9. Waar kan ik terecht voor aangepaste vakanties? 


Waarvoor kan ik bij de Wegwijzer mantelzorg terecht?

[ Naar boven ]
Het kan iedereen overkomen: zorgen voor iemand in de nabije omgeving omdat diegene niet meer volledig voor zichzelf kan zorgen. Het kan uw partner zijn, uw kind of bijvoorbeeld uw ouders. Het liefst geeft u deze zorg geen naam: u doet het uit liefde voor de persoon. We spreken dan van een mantelzorgrelatie. Mantelzorg kan heel waardevol zijn maar kan ook als zwaar worden ervaren. 
Als mantelzorger kunt u in de zorg voor een naaste tegen verschillende zaken aanlopen. Een vraag over bijvoorbeeld ondersteuning thuis of de vraag waar u terecht kunt voor emotionele ondersteuning. De Wegwijzer geeft antwoord op veel voorkomende vragen die u als mantelzorger kan hebben. De Wegwijzer is daarmee een bron van informatie. Hij wijst de weg naar belangrijke organisaties en naar vindplaatsen van organisaties en informatie voor mantelzorgers. De Wegwijzer biedt geen directe (praktische) hulp aan en is geen belangenbehartiger.  

Hoe werkt de Wegwijzer?

[ Naar boven ]
De Wegwijzer Mantelzorg Súdwest-Fryslân behandelt negen veel voorkomende vragen van mantelzorgers. Wilt u antwoord op de vraag? Klik dan op de link van de vraag, waar vervolgens het antwoord wordt gegeven in verschillende paragrafen. Ieder paragraaf wordt afgesloten met de meest relevante (internet)adressen.



Mijn vraag is nog niet beantwoord

[ Naar boven ]
Het kan zijn dat u na het raadplegen van de Wegwijzer nog geen antwoord op uw vraag heeft gevonden. In elk hoofdstuk worden ook tips gegeven hoe u verder kan zoeken op internet, hoe een zoekmachine te gebruiken en hoe gebruik te maken van de termen die worden genoemd. 
Heeft de wegwijzer u nog niet voldoende de weg gewezen, dan kunt u een mail sturen naar info@sociaalcollectiefswf.nl of naar mantelzorg@sociaalcollectiefswf.nl. U wordt dan in contact gebracht met een medewerker van het Stipepunt. Hij/zij denkt dan met u mee en zoekt samen met u naar een antwoord op uw vraag.    


Waar kan ik terecht voor SPOED of CRISIS

[ Naar boven ]
Is er sprake van een crisissituatie rondom uw zorgvrager en heeft u met spoed hulp nodig? Neem dan contact op met de crisisdiensten. De crisisdiensten, zoals de politie, huisartsenposten en Spoed4jeugd blijven het eerste aanspreekpunt voor ernstige situaties.
Belangrijke telefoonnummers:

• SPOED/ALARM: 112 
• Huisartsenpost:  0900 112 7112 
• Spoedeisende (jeugd)hulp Spoed4Jeugd: 0800 776 3345 

Het kan ook voorkomen dat u onverwachts even geen mantelzorg kan verlenen doordat bijvoorbeeld uw bezoek aan de tandarts langer duurt of doordat er een onverwachtse situatie op het werk is. Het helpt om hier van te voren al over na te denken. Wie kan in dit soort situaties de zorg even van u over nemen? Maak dit bespreekbaar in uw omgeving en kijk welke mensen u in dit soort situaties kan inschakelen.

Nieuws

Stipepunt Sneek is verhuisd

woensdag 3 april 2024
Stipepunt Sneek is...
Lees meer...

Paasworkshop vol

maandag 11 maart 2024
Lees meer...

Workshop mantelzorg vol

maandag 11 maart 2024
Workshop voor...
Lees meer...